eszakerdő laev palyazatA miskolci Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) és a Kassai Gyermekvasút (Košickej detskej historickej železnice – KDHŽ) közös pályazata csaknem kétszáz leadott projekt versenyében szerepelt sikerrel és nyert el támogatást különféle fejlesztésekre az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében.

Kassán többek között az indulóállomás felvételi épületének befejezését, egy új kitérővágány építését és egy dízelmozdony felújítását tervezik. Miskolcon szintén az indulóállomás újul majd meg, illetve épül egy új személykocsi az erdei vasút számára.

A „Kisvasutak mint attrakciók és a kapuk a természetre“ (RailGate) elnevezésű magyar-szlovák projekt két szomszédos keskeny nyomközű vasút – a Kassai Gyermekvasút és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút – fejlesztése érdekében jött létre. A közös gondolkodás alapját a hasonló történeti előzményeken túl a jelenkor hasonló kihívásai adják, melyekre a két kisvasút közös válaszokat keres. A projekt összköltségvetése 577 929,38 euró, melyből a vezető projektpartner szlovák félre 268 708,27 euró, míg a magyar partnerre 222 531,70 euró jut. A projekt 2018. január 1-én indult és 2019. december 31-ig tart. A támogatási összeget az Európai Unió biztosítja az Európai Regionális Fejlesztési Alapból.

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. egyik projekteleme a LÁEV Miskolc-Dorottya utca állomásának fejlesztése, ahol az állomási vágányhálózat kis mértékű módosítása mellett egy, az erdei vasút és környékének turisztikai kínálatát bemutató ún. „élménytér“ kap helyet. A megújult utasfogadó tér a különféle látványelemekkel és a kiállított kisvasúti „személykocsi-szelettel“ már az út felől karakteres megjelenést ad majd az állomásnak, magához vonzva a potenciális utasokat. Másik projektelemként egy meglévő, muzeális jellegű „kis zárt” személykocsival teljesen megegyező új építésű kocsi készül a vasút számára, amely a partnerség jegyében a „Kassa” nevet viseli majd és berendezése is ezzel a tematikával készül el.

Kassán a csermelyvölgyi indulóállomás felvételi épületének befejezését, a vonal felénél fekvő „Előre“ megállóhelyen új kitérővágány építését és részleges pályafelújítást terveznek. A forgalom sűrítése érdekében egy felújított dízelmozdonyt terveznek üzembe helyezni. Ezenkívül egy vasúti emlékhelyet is kialakítanak majd, középpontban egy emelvényre felállított mozdonnyal, amely a „Miskolc“ nevet fogja viselni. Cél, hogy modern elemekkel ötvözve visszaadják a gyermekvasút régi arcát, hogy az a jövőben is megfeleljen egy vonzó kassai turisztikai látványosságnak.


A miskolci és kassai kisvasutak hasonló történeti adottságaikon túl egyaránt Közép-Európa közös kulturális örökségéhez tartoznak. Az évtizedek során mindkettő jelentős turista attrakcióvá alakult és mint „kapuk a természetre“, együttesen több mint 250 000 hazai és külföldi látogatót vonzanak évente. Tekintettel arra, hogy épített infrastruktúrájuk és gördülőállományuk mára igencsak leromlott, mindkét kisvasút hasonló nehéz problémákkal küzd és ugyanolyan kihívások előtt áll a hosszútávú fenntartás tekintetében, melynek célja ezen páratlan műszaki emlékek megőrzése.

A közös projekt célja ezen örökség megőrzése és közös megoldásokkal attraktivitásuk növelése. Ezt a célt szolgálja a projekt keretében kidolgozandó fejlesztési terv is, ami marketing stratégiával egybekötve megoldást kíván kínálni mindkét kisvasút számára a megmaradásra, fejlesztésre és népszerűsítésre.

Az Interreg az Európai Unió kulcsfontosságú eszköze a határokon átívelő, nemzetek feletti együttműködésre. Célja a problémák közös megoldása az egészségügy, a kutatás és művelődés, a szállítás és a fenntartható fejlődés terén. Az Interreg programokat az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatja pénzügyileg.

Az Interreg PT1 prioritásában (Természet és kultúra) 199 projektet adtak be ( http://www.skhu.eu/news/summary-of-the-1st-call-for-proposals ), melyek közül 29 projekt nyert támogatást ( http://www.skhu.eu/news/summary-of-the-7th-monitoring-committee-meeting ).

Forrás: Északerdő Zrt.