nissan navara terepjáróA gépkocsi külső megjelenése, az ajtó,- az ülések,- a műszerfal bőrbevonata, és a kezelőszervek sokasága rögtön a luxuskategória benyomását keltette. A vezetőülés beállításához elég volt egy kis kart találnom a megfelelő pozitúra eléréséhez, mivel elektromosan történik. A motor beindítása után éreztem, hogy a robosztus külső záloga a nagy motorteljesítménynek.


nissan navara terepjáró profilbólEz valóban így volt, mivel tesztjárművünket egy 2, 5 literes, 190 lóerős, 450 Nm nyomatékú turbódízel motor hajtja. Itt megjegyzem, a Navara Platinium változatában egy 3 literes V6-os motor szolgáltatja az erőt, amelynek teljesítménye 231 lóerő és 550 Nm nyomatékkal bír. A jármű vezetése közben nincs sok tennivaló, ugyanis az ötfokozatú automataváltóhoz csak elinduláskor kellett nyúlnom, azonban ha valaki a sportos vezetés híve, manuálisan is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

nissan navara tolatókamera képTermészetesen ebben az autóban is megtalálható a tempómat. Ez a berendezés az automata váltó egyidejű használatával – elsősorban autópályán – a teljes kényelem érzetét nyújtja, így nem csoda hogy a műszerfal közepébe elhelyeztek egy navigációs, kommunikációs, audio,-/ videolejátszási lehetőségekkel rendelkező úgynevezett Nissan Connect Prémium szórakoztató rendszert, amelynek 7”-os érintőképernyős kijelzőjén számos hasznos visszajelzést kapunk járművünk pillanatnyi működéséről. E berendezésen keresztül kapcsolódhatunk a GPS-re akár 3D képben, lejátszhatunk a berendezésen DVD-t, CD-t, MP3-lejátszót vagy iPOD-on, vagy USB-memórián tárolt zenét – mindezt a kormányba integrált Bluetooth kereső segítségével. Erre a készülékre kapcsolhatjuk mobiltelefonunkat is. A berendezés talán egyik legfontosabb funkciója, hogy az előbb felsoroltak mellett itt láthatjuk a tolatókamera által közvetített jármű mögötti tér képét, amely hátramenet kapcsolásakor automatikusan megjelenik. Ez a berendezés már egy egyszerű parkolásnál is megkönnyíti a beállást, de felbecsülhetetlen segítséget nyújthat például este, egy erdőben, ahol hátramenetben fákat, vagy bármi mást kell kikerülnünk.

nissan navara terepen is jóA jármű terepen való kipróbálására a Bakony déli lejtőinél került sor. Még a szilárd burkolatú úton bekapcsoltam a négykerékhajtást, mivel tudtam, hogy hamarosan egy meredek durva murvával mélyen felszórt, kanyarokkal tarkított útszakaszra érkezem. A derékszögnél valamivel élesebb útkanyarokban – még a szilárd burkolatú útszakaszon – a kerekek megcsúsztak a karosszérián enyhe elfeszülést tapasztaltam ezért az első kanyar után visszakapcsoltam hatsókerék hajtásra. Mint utólag megtudtam, a gyártó sem javasolja a négykerékhajtás kapcsolását a szilárd burkolaton, illetve csak akkor, ha hó, sár,- vagy más lazább szerkezetű anyag nehezíti a közlekedést. A murvás útszakaszhoz érkezve, újra bekapcsoltam a négykerékhajtást, ekkor már nem volt tapasztalható az említett jelenség és a kb. 18%-os elnyújtott emelkedőn zökkenőmentesen felértem. Ezt követően a legkülönbözőbb minőségű,- vagy minősíthetetlen földúton hajtottam, esetenként itt is az elmúlt napok esőzéseinek vízmosásain keresztül. Kizárólag a hiteles próba érdekében hajtottam rá olyan útszakaszra – mint, a mellékelt képek bizonyítják – amely inkább emlékeztet a brazíliai esőerdőkben megrendezett Camel Trophi versenyre, mint valamelyik hazai tájra, de ennek ellenére az autó jól vizsgázott, mindössze egyszer kellett bekapcsolnom a felezőt, amikor elérte a sár az alvázat. Ezen az útszakaszon kizárólag traktornyom volt, azt hiszem ez a tény önmagáért beszél.

mitsubishi l200nissan navara terepjáróA két autó összehasonlításánál szembetűnik a gyártók harca a vevők megnyeréséért. A nagyjából azonos méretekkel, közel azonos futóművel, azonos célra gyártott autók, csak minimális különbségeket mutatnak menetteljesítményük szerint. Itt természetesen nem a végsebességre gondolok, hanem arra az eszközre, amelyet olvasóink használnak, akár hivatásszerűen.

A nagyobb teljesítményt, a kényelmet azonban nem adják ingyen. A Navara átlagfogyasztása a teljes tesztidőszak alatt kb. 2 literrel volt magasabb az L200-nál. Azonban figyelembe kell vennünk, hogy a Nissan esetében közel 300 km-t tettem meg autópályán és ki bírna ellenállni annak a kísértésnek, amit ennek az autónak a teljesítménye kínál. Az ár/érték arány mindkét jármű esetében helyén van. Az teszttelt szerényebb felszereltségű Mitsubishi L200 nettó listaára 5 919 200Ft, míg a full extrás Nissan Navara esetében a nettó listaár 7 715 200Ft.