Az egyébként óvatos vadak veszélyérzete jelentősen lecsökken a párzási időszak idején.
Hazánkban már július közepe óta figyelmeztetik az autósokat nagyobb óvatosságra az őzek násza miatt. Fontos, hogy a vadveszélyre figyelmeztető táblák láttán és beláthatatlan útszakaszokon a megengedettnél lassabb sebességgel haladjanak a gépjárművezetők, hiszen bármelyik pillanatban egy őz kerülhet a közútra. Az üzekedés idején ugyanis az egyébként szelíd és óvatos vadak veszélyérzete jelentősen lecsökken, s nem törődve a forgalommal sok esetben az utakra is kifutnak.
Hazánkban a nagyvadak közül őzből van a legtöbb, több mint 380 ezer egyedről tudnak a vadászok, ezért az ország bármely pontján veszélyt jelenthetnek az üzekedő őzbakok az autósok és a motorosok számára. Különösen számítani kell vadállatok megjelenésére azokon az útszakaszokon, amelyeket „vadon élő állatok” veszélyt jelző táblával jelölnek meg a vadgazdálkodóval egyeztetve a közútkezelő munkatársai, de a nem belátható utakon is érdemes lassabban menni.
– Az ország más részeiben már megkezdődhetett az üzekedés, de szerintem Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében ezen a héten kezdődik el, igaz, területileg itt is eltérő az időpont, még a mi vadászterületünkön is. A kollégám területén, Ramocsaháza, Laskod környékén például hamarabb kezdődik az őzek násza, mint Nyírbogdány és Székely környékén. Csütörtök reggel síppal csalogattam az őzbakokat több helyen is, de nem reagáltak a jelzésre, csupán egy sutát láttam gidákkal – mondta el érdeklődésünkre Hajzer Lajos, a Nyírségi Nimród VT hivatásos vadásza.
– Nálunk évente legalább öt őzbakot ütnek el a gépjárművezetők. Főleg a 4-es számú főútvonalon vannak ezek a balesetek, de olykor az alsóbbrendű utakon is előfordul. Nagy sebességgel közlekednek az autók, a vadveszélyt jelző táblákat nem veszik figyelembe, s egy pillanat műve, hogy hirtelen előttük terem egy őzbak. Sajnos, az üzekedő őzbak se lát, se hall, s már meg is történik a baleset.
Éjszaka is hívhatják
– A gépjárművek rendszerint az őzbakot ütik el a közutakon. Bár megtörténhet a baleset akkor is, amikor tarvadat űz a bak, a legtöbbször azonban az játszik szerepet, hogy az öreg és erősebb őzbak őrzi a saját felségterületét, a territóriumát, így a kisebb, fiatalabb őzbakokat zavargatják. Ezek az ifjabb bakok ki vannak szorítva a külső, a közutak közelében lévő területekre.
– A gépjárművek vagy az űzött fiatal őzbakot ütik el, vagy az időset, amikor éppen térne vissza az eredeti saját területére. Olyan esettel még nem is igen találkoztam, hogy egyszerre ütötték volna el a sutát és a bakot. A bakok inkább egymást űzik, a suták pedig óvatosabbak.
– Én tehát mostantól számítok arra, hogy akár éjszaka is hívhatnak a rendőrök, hogy menjek ki a helyszínre átvenni az elütött bakot. Tavaly is volt többször arra példa, hogy éjszaka kellett kimennem elütött őzbakokhoz. Ahogy lehűl a levegő, jobban kedvet kapnak az üzekedésre, ezért az esti és a hajnali órákban üzekednek a leginkább. Tarlón, kaszálóföldön, lucernásban éjszaka is látni üzekedő őzeket – tette hozzá Hajzer Lajos.
Körültekintően vezessünk!
Hagymási Sándor gépjármű-szakoktató lapunknak elárulta, hogy az utóbbi években a Sóstói-erdő környékén már több vad is kiugrott a gépjárművek elé.
– A jól működő vadgazdálkodás miatt jelentősen megnövekedett a számuk, és egyre közelebb kerülnek a lakott területekhez. A védekezéshez használhatunk az autó elejére szerelhető vadriasztókat, amelyek a kutyasíphoz hasonlóan az emberi fül számára nem hallható hangokat bocsátanak ki. A legjobb módszer azonban, ha körültekintően vezetünk, hiszen a vadak mindig a megszokott csapásukon közlekednek, bármilyen út is keresztezze azt. A területeket kezelő vadásztársaságok ismerik a ezeket a csapásokat, s a közlekedők, valamint az állatok védelmére a közútkezelővel közösen kihelyezik a vadveszélyre figyelmeztető táblákat – tudtuk meg a gépjármű-szakoktatótól.
Lassabban, óvatosabban
Hagymási Sándor szerint ezekben az esetekben a biztosító sem fizet az autó tulajdonosának, vannak viszont olyan cégek, amelyek vadkárra is kötnek biztosítást. A szakoktató a gépjárművezetőknek azt tanácsolja, próbáljanak lassabban vezetni, és a vadveszélyes szakaszokon figyeljék az út menti területet is.
– Ha nagyobb vad – őz vagy szarvas – ugrik át az autónk előtt vagy kerül a látóterünkbe, akkor azonnal fékezzünk, hiszen az áthaladó állat a vezér, amit a többi is követni fog. Dudálni, villogni nem szabad, mert a vad megijed, leblokkol, és akkor kikerülni sem tudjuk. Csökkentsük a sebességet, de nagyon fontos, hogy ne pánikoljunk. Ha elrántjuk a kormányt, az árokba csúszhatunk, vagy rosszabb esetben frontálisan ütközhetünk a szemben érkező autóval.
Jelentős kár az autóban
Egy neve elhallgatását kérő olvasónk két hete gázolt el egy őzet, és bár rutinos sofőr, elkerülhetetlen volt a baleset.
– Miskolcról vittem haza a sógoromat éjfélkor. Esős időjárás volt éppen, amikor a megvilágított út szélén, az árokban 15–20 méterre az autótól megpillantottam az őzet. Elég jó a reflexem, azonnal fékeztem, de már annyira közel volt az állat, hogy esélyem sem volt elkerülni az ütközést. Szerencsém volt, mert nem a szélvédőnek csapódott a vad, így mi nem sérültünk meg, de az autóban nagy kárt okozott. Karosszériafényezőhöz és autószerelőhöz is el kellett vinnem a kocsit, a javítás költsége meghaladja a félmillió forintot – részletezte a baleset körülményeit és az elszenvedett kárt olvasónk.
Forrás: SZON