Ha minden jól alakul, akkor a tavaszi szezon végén már újra menetrend szerint üzemelhet a jelenleg felújítás alatt álló Királyréti Erdei Vasút – tudtuk meg az Ipoly Erdő Zrt.-től. A pályaszakaszok felújítása mellett megújul a járműállomány is.
Dr. Rétvári Bence, Dunakanyar térségének országgyűlési képviselője még júliusban, a kismarosi állomáson tartott sajtótájékoztatón jelentette be, hogy több mint 1,5 milliárd forintból újul meg a Királyréti Erdei Vasút.
Októberben helyszíni szemlét tartottunk és láthattuk, hogy egyes szakaszon már teljesen felszedték a sínpályát, ezért megkerestük az Ipoly Erdő Zrt.-t, hogy megtudjunk némi információt a folyamatban lévő beruházásról.
Az erdőgazdaság közölte: azért kellett felbontani a teljes sínpályát, mert új, korszerű keresztaljakat építenek be a töltésbe, új sínek és betonaljak kerülnek a teljes vonalra. A bontott talpfák egy részét a szakszerű válogatást követően újra beépítik. A fennmaradó, már nem használható darabokat pedig megsemmisítik, mert veszélyes hulladéknak minősülnek.
Helyszíni szemlénk alkalmával több helyen is láttuk, hogy a kisebb átereszeket, hidakat is teljes egészében elbontották. Erre azért volt szükség, mert a vízelvezetés több helyen is kritikus állapotban volt. Ez az idő vasfogának és az időjárás okozta komolyabb behatásnak is köszönhető. Emiatt a vízelvezető rendszerek felújítását is elvégzik a projektben.
Voltak olyan szakaszok, ahol több centiméter mélyen felszedték a töltést is. Erre az a magyarázat, hogy a korábbi években többször előfordult, hogy a hirtelen lezúdult nagy mennyiségű csapadék elöntötte a pályát, a ráhordott iszap pedig szennyezte az alágyazatot, ami helyenként szintén cserére szorul.
Az egész szakaszon folyamatosan halad a bontási illetve építési munka: az Ipoly Erdő Zrt. tájékoztatása szerint már megérkeztek az új vízelvezetéshez szükséges csövek, az új kitérők. Ezeket a következő időszakban szeretnék beépíteni.
Az erdőgazdaság egy korábbi közleményében azt írta, hogy a járműállomány is megújul, az elmúlt években több százezer utast kiszolgáló kocsik és a 66 éves gőzmozdony mellett a többi mozdonyt is korszerűsítik.
Az állomány két új, kerékpárszállító kocsival bővül, a jelentősen megnövekedett biciklis turizmust ezáltal jobban ki tudják majd szolgálni. Ezek a munkák a Pap-hegyi műhelyben zajlanak. A gőzmozdony felújítása speciális szakmunka, ezért Debrecenbe szállították, ott esik át a szükséges javításokon, kazáncserén.
Mint minden vonalkorszerűsítés esetén, úgy a Királyréti Erdei Vasút esetében is felmerült a kérdés, hogy vajon a változó igényeknek megfelelően lesz-e Wifi a kocsikon, vagy hálózati csatlakozók. Válaszul közölték: A járműállomány felújítása során szeretnénk megőrizni a szakaszon évtizedek óta futó kocsik archaikus jellegét, hiszen a hangulatos utazás élményének része ez is. A kisvasutazás során továbbra is olyan élményt szeretnének kínálni a látogatóiknak, ami kiszakítja őket a mindennapokat erősen átszövő digitális világból. Ezért nem lesz ilyen jellegű fejlesztés a kocsikon.
Eljátszottunk a gondolattal és elképzeltük, hogy mi lenne, ha az erdei turizmus fejlesztése érdekében egyszer csak meghosszabbítanák a vonalat. Ám valószínűleg mindez csak álom marad, ugyanis a Királyréti Erdei Vasút erdei szakasza a jelenlegi tervek szerint nem lesz hosszabb. Ugyanakkor a kényelmesebb utaskiszolgálás érdekében a királyréti állomást áthelyezik egy kicsit a központ felé.
Nem kérdés, hogy ha már újra közlekedni fognak a vonatok, mi megváltjuk rájuk a jegyünket!
Forrás: Hídlap