Elérkezett a várva várt pillanat, ünnepélyesen is átadták a Csömödéri Állami Erdei Vasút meghosszabbított szakaszát június 26-án, szombaton.
A Csömödéri Állami Erdei Vasút ma Magyarország leghosszabb erdei vasútja. Az immár 110 kilométeres hálózat teljes hosszát használjuk erdészeti célú fuvarozásra, 33 kilométeres szakaszán pedig turisztikai személyszállítás zajlik.
Rosta Gyula vezérigazgató, Cseresnyés Péter, a térség országgyűlési képviselője, a Mura Program miniszterelnöki biztosa, Pulai Gergely projektvezető és Gál Károly, a Zalaerdő Zrt. vagyongazdálkodási osztályának vezetője 2020 szeptemberében arról tájékoztatták a nyilvánosságot, hogy elindul a kistolmácsi szakasz meghosszabbítása. Örömünkre most arról számolhatunk be, hogy ezt a szakaszt ünnepélyes keretek között átadtuk 2021. június 26-án.
A vonalhosszabbítás keretében közúti átjárót, új megállóhelyet, száz méter hosszban járdát és parkolót alakítottunk ki. A legfontosabb eredmény azonban nem számokban mérhető: innentől fogva az utasok a település határában, a tóhoz közel szállhatnak le és fel. Korábban már többen, számos fórumon is jelezték ezt az igényt.
Az ünnepélyes avatón Rosta Gyula vezérigazgató elmondta, hogy az elmúlt években a Zalaerdő Zrt. több mint kétmilliárd forintot költött közjóléti fejlesztésekre. Ezt az összeget tulajdonosi tőkeemelésből, különféle pályázati forrásokból, jelentős részét pedig a társaság gazdálkodásának bevételeiből tudtuk finanszírozni.
A Mura Nemzeti Programban a Zalaerdő Zrt. 2016 óta mint projektgazda vett részt, az évek során megannyi részelemét sikerült megvalósítani: a Szentpéterfölde-Pusztamagyaród közötti aszfaltot immár három éve „szaggathatják” a kerékpárosok, két C50-es mozdony átépítésével és Ábel gőzmozdonyunk felújításával modernizáltuk a vasúti gépparkot, a Budafai Arborétumban tavaly óta új fogadóépület várja a látogatókat, most pedig a vonalbővítéssel lezárult egy korszak.
A terveket a RODEN Kft. készítette, pályabővítést a Vasútépítő Kft. és a Pálya- Vasút Tervező, Kivitelező és Szolgáltató Kft. által alakított S24 Konzorcium végezte, mint kivitelező, a fejlesztés a hamarosan elkészülő Törösznek-Pördefölde szárnyvonallal együtt közel 450 millió forintba került.
Az Agrárminisztérium képviseletében Dalvári Vince Gábor erdőgazdálkodási főosztályvezető a minisztérium irányítása alá tartozó állami erdőgazdaságokról együttesen beszélt, elmondta, hogy azok 2010 óta kormányzati támogatással, pályázati és saját forrás felhasználásával több mint húszmilliárd forintot fordítottak kilátók, ökoturisztikai központok, erdei iskolák és erdei vasutak fejlesztésére, továbbá, hogy a folyamatban lévő projektek hasonló nagyságrendet képviselnek. Büszkén mondta, hogy a 21 állami erdőgazdaság jelentős turisztikai potenciál fölött rendelkezik, a kezelésükben lévő mintegy 1,1 millió hektár erdőben találhatók a leglátogatottabb erdei kirándulási célpontok és turistaútvonalak.
Cseresnyés Péter országgyűlési képviselő, a Mura Program miniszterelnöki biztosa örömét fejezte ki az elmúlt évek fejlesztései kapcsán. Kiemelte, hogy a program két fontos célt szolgál: az egyik, hogy a természeti kincsekben gazdag vidéket széles körben ismertté tegye, a másik pedig, hogy felélessze, növelje az itt élőkben a vállalkozói kedvet.
Az átadót követően a meghívott vendégekkel Ábel, a gőzmozdony indult útnak. Ezzel ünnepélyesen is felavattuk az új szakaszt, amit a rá következő napokban már az utasok kis kipróbálhattak.
Forrás: ForestPress