mitsubishi l200 terepjáróTisztelt látogató! Ígéretünkhöz híven – így szarvasbőgés idején – elindítjuk járműteszttel foglalkozó rovatunkat, amellyel remélhetőleg segítségükre lehetünk olyan vadászoknak, erdészeknek és erdőgazdaságban tevékenykedőknek, vagy más nehéz terepviszonyok között dolgozóknak, akiknek nélkülözhetetlen munkájuk során a megbízható praktikus jármű. Ezért tesztünk során nem adatok halmazával, a kényelmi berendezések végtelen felsorolásával, valamint a külső megjelenés szubjektív megítélésével szeretnénk foglalkozni, hanem a jármű gyakorlati hasznát szeretnénk kiemelni.

Napjainkban világszerte egyre nő az igény a többcélúan használható járművek iránt Ebbe a kategóriában taroznak a sport szabadidő-autók, a hobbiterepjárók és azon haszonjárművek is, amelyek a szilárd burkolatú utakról letérve, a szabadban végzett sport,- hobbi,- és munka feladatok elvégzéséhez nélkülözhetetlen segítőtársak. Esőként két ilyen járművet (pic up-ot) mutatunk be, a Mitsubishi L200-ast, illetve a Nissan Navara-t, amelyek – esetünkben a duplakabinos változatok – rendelkeznek a személyautók kényelmével és a teherjárművek praktikumával.

Mitsubishi L200

mitsubishi l200 műszerekAz L200-as vezetőülését elfoglalva a tágas utasfülkében szinte azonnal kialakult a komfortérzetem. A jármű kezelőegységének mindegyike bármely személyautóéhoz hasonlóan kéznél volt. A jól áttekinthető műszerfalon egyértelmű piktogramok tájékoztatják a vezetőt a jármű pillanatnyi állapotáról. A Műszerfal középső részén kapott helyet a fedélzeti számítógép multifunkciós kijelzője, amely szöveges és grafikus tájékoztatást nyújt az átlagsebességről, és az átlagfogyasztásról. Mutatja a külső hőmérsékletet, továbbá megtudhatjuk, hogy járművünkkel mely kardinális irányba haladunk, valamint itt kapott helyet az időmérő óra is. Az utasok kellemes hőérzetéről az automatikus klímaberendezés gondoskodik.

mitsubishi l200 szembőlA váltó sebességfokozatai egyértelműen elhatárolhatók. A különböző hajtáslánc kapcsolója is könnyen kezelhető. A stabilitás fokozása érdekében menetközben, 100km/óra alatti sebességtartományban hátsókerékhajtásról négykerékhajtásra kapcsolhatunk. Az éppen kapcsolt hajtásláncról információt kapunk a kilométerórától jobbra lévő piktogramról. A normál hátsókerékhajtás és a normál négykerékhajtáson túl, igazán nehéz terepviszonyoknál bekapcsolható egy központi differenciálmű, amely az első és hátsó tengelyek között egyenlő arányban osztja el a nyomatékot. Mindezen túl kapcsolható egy felező, amely további extrém helyzetekre, például mély sárra, vagy nagyon meredek emelkedőnél jelenthet megoldást a továbbhaladásra. Szériafelszerelés a Super Select nevű Pajero-hajtás, három differenciálművel, kipörgésgátlóval és menetstabilizátorral.

A fogasléces kormányművel a jármű jól irányítható, a fordulókör sugara 5, 9 méter. További kényelmet nyújt a kormányba integrált audio berendezés és a tempomat kezelőegységei.

mitsubishi l200A közepes felszereltségű tesztautónk, az Intense Plus kétféle DI-D dízelmotorral kapható. A korábbi a 136 lóerős, 316 Nm nyomatékú 2, 5 literes, és az új, a szintén 2, 5 literes 178 lóerős 400 Nm nyomatékú motor. Tesztautónk az utóbbival volt építve.

A futómű elöl A-lengőkaros felfüggesztésű, spirálrugóval szerelve a megfelelő úttartás érdekében, hátul merevtengelyes laprugóval szerelték a nagy terhelhetőség végett. A plató mérete 1325 x 1470 mm (fölhajtott hátfallal), de a kerékjárat között is 1085 mm távolság van, amely kategóriájában az egyik legnagyobb. A jármű hasznos terhelhetősége közel 1 tonna.

mitsubishi l200 terepenA fejlesztők sokat fordítottak a biztonságra. A gépkocsiban stabilitáskontroll és kipörgésgátló (ASTC) rendszer működik, amely egyedülálló ebben a kategóriában. A rendszer összehangolja a csúszó, kipörgő,- illetve fékező kerekek nyomatékát, ezzel csökkenti a kisodródás veszélyét. Az utasok biztonságát növeli, az ütközés esetén összecsukló kormány, a vezető lábát óvó fékpedál, valamint az egyedülálló, 8 darabos légzsák, ami az L200-at Európa legbiztonságosabb pickupjává emeli.

A tesztpálya felé hátsókerékhajtással haladva az volt a benyomásom, hogy a terheletlen autó hátulja a hátsótengely merevségétől és az elliptikus erős laprugótól kissé „pattogós”. Ez a jelenség mérséklődik négykerékhajtásban kapcsolva. Persze az sem kizárt, hogy a japánban,- vagy a tőlünk kissé nyugatabbra épült utakon ez az autó is simábban gördülne. A jármű fogyasztását illetően, hátsókerékhajtásban,- illetve négykerékhajtásban kapcsolva, a kb. 100 km hosszú távon számottevő változást nem tapasztaltam, átlagosan 8 liter volt a fogyasztás.

mitsubishi l200 hátulról is dögösA járművet terepen először Szolnok közelében egy vaddisznó nyomokkal lyuggatott elhagyott homokbányában próbáltam ki. A talaj a napok óta tartó esőzések következtében erősen felázott. A bányászati munkák során kialakult vízmosásokkal átvágott rézsűkben a tesztelt jármű, még teljesen „alászedett” kormánnyal is könnyen manőverezhető volt. Tesztjárművemmel a közel tengelyig,- vagy azon túlérő laza talajban is biztonságosan tudtam haladni, egyszer sem volt olyan érzésem, hogy a „vendégmarasztaló” talajból nem tudok kihajtani. Pedig, a hajtáslánc által kínált lehetőségek teljes választékát ki sem merítettem.

Ezt követően a főváros felé hajtottam, egyenesen a belvárosba. Az autó fogyasztását folyamatosan nyomon követtem a fedélzeti számítógép segítségével, de a délutáni csúcsforgalom ellenére sem szalad föl az átlagfogyasztás 9, 5 liter fölé.

Másnap Pest határában, a Duna-part gáton túli elhagyott területén folytattam a tesztvezetést. Itt helyenként csúszós sárban és a korábbinál meredekebb emelkedőkön próbáltam az autót, de ezúttal sem volt olyan esemény, amely kétségbe vonhatná a jármű célrafoghatóságát. A teszt teljes időszaka alatt 8, 3 liter volt az a jármű átlagfogyasztása, igaz autópályán nem közlekedtem.


A folytatásban a Nissan Navara következik.....