A szarvasok és az őzek kisebb-nagyobb csoportokba, rudlikba, a vaddisznók kondákba verődnek, és ha megzavarják őket, vagy a vezérállat megindul valami miatt, a többiek vakon követik.
Ezért erdősávok mellett és ott, ahol tábla figyelmezteti az autóst a vadveszélyre, az ütközések elkerülése céljából érdemes lassabban hajtani - adta hírül a veol.hu portál.
Ha mégis megtörtént a baj, akkor a kárrendezéskor a polgári törvénykönyv veszélyes üzemek találkozására vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
Veszprém megyében az elmúlt esztendőkben átlagosan körülbelül háromszáz nagyvadat ütöttek el egy-egy vadászati évben. A Soproni Egyetem által készített Magyar Vadelhullás Monitoring adatbázisából kiderült, hogy megyénkben 2014. és 2017. között a legtöbbször, 581 esetben őz esett áldozatul. A második és harmadik helyen a gímszarvas és a vaddisznó szerepel egyaránt 171-171 elütéssel. Az említett időszakban dámszarvasból nyolcat, míg muflonból egy példányt ütöttek el a megye útjain.
A szakemberek szerint ha messziről látjuk, hogy kiugrik a sűrűből az őz, akkor számíthatunk arra, hogy egy másik is követi. Ilyenkor lassítsunk le, várjunk néhány másodpercet, esetleg dudáljunk is. Ha vadat látunk az úton, mindenképpen fékezzünk, ha szükséges, vészfékezzünk is. Ne próbáljuk meg kikerülni, mert ha belehajtunk az árokba, esetleg fának vagy a másik sávban szembejövő autóval ütközünk, az potenciálisan nagyobb veszélyt jelent, mint a vaddal való ütközés.
– Az egyik legfontosabb dolog, ha vad fut át előttünk az úton, hogy ne csak az először felbukkanó egyedet figyeljük. Például az őzek általában három-négy-öt fős csapatokban járnak, ezért ki kell nézni oldalra, hogy nem követik-e az elsőt a többiek. Vadelütéskor két veszélyes üzem találkozik: a közlekedő gépjármű, illetve a vad. Utóbbinak megvan az a rossz szokása, hogy ha egyszer eldöntötte, hogy elindul, akkor igyekszik átjutni az autó előtt, és már nem áll meg, a többiek pedig követik. Ha megtörténik az ütközés, akkor pedig mindenki a saját kárát viseli. Az autóban jelentős kár keletkezhet, ezért azt szoktam javasolni az autósoknak, hogy még ha nincs is személyi sérülés, akkor is hívják ki a rendőrt, és készüljön helyszínelési jegyzőkönyv az esetről, mert ha elhagyják a helyszínt, a jogosultság is elveszik a kártérítésre. A rendőr tud segíteni abban is, hogy kihívja a területen illetékes vadgazdálkodót, és közösen megbeszélhetik a teendőket. Szeretném arra is felhívni a figyelmet, hogy ha elpusztult a vad az ütközés során, azt ne tegyék be a csomagtartóba, és ne vigyék el, mert az lopásnak minősül. Ez vonatkozik arra az esetre is, ha az út mellett elütött vadat találunk. A vad az államé, és akkor kerül a vadgazdálkodó tulajdonába, amikor elejtették és a vadazonosítót (krotáliát) elhelyezték benne – emelte ki a veol.hu kérdésére Baracskay Lajos, a Veszprém Megyei Vadászkamara titkára.
Ha egy elütött állat tetemével találkozunk az úton, a Magyar Közút Zrt. azt tanácsolja, hogy azt közegészségügyi okok miatt ne érintsük meg. Az elhullott állat elszállítása, ártalmatlanítása országos közúton a közút kezelőjét terheli. A társaság útellenőri szolgálata az utak hierarchikus rendje és forgalomnagysága alapján végzi feladatát, főutak esetében naponta, kétnaponta, a mellékutakon, kisebb forgalmú szakaszokon ritkábban, de folyamatosan ellenőriznek. Az önkormányzatok által kezelt utakon viszont az illetékes önkormányzat feladata az elhullott jószágok elszállítása.
Forrás: Veol